Jullista!

Jag kan vara en av de sitsta julbloggarna som inte har svarat på Johannas från Mitt Vinterland, men tycker att det är så roligt med jullistor - både att läsa dem och att svara på dem, så tänker att bättre sent än aldrig ;)
 
Vad är det bästa med julen?
Allt mys! Människor blir mer avslappnade kring jul tycker jag. Man låter sig tända ett ljus på advent, äta lussebullar och dricka glögg utan dåligt samvete över att det tar tid. Det allra bästa med julen är nog för mig själva magin och känslan som den har.
 
Hur skulle din drömjul se ut?
Den skulle firas hos min familj tillsammans med min mormor och morfar samt morbror med fru och barn. Allt skulle vara täckt av tjock vit snö utomhus och alla skulle skratta och ha det så trevligt. OCH INTE PRATA NÄR KALLE KOMMER PÅ TV, haha.
 
Vilka tre saker önska du att få mest av allt i julklapp i år?
Jag vet inte, hinner fylla år innan, men på den önskelistan står det bland annat med en fin klocka, en vas och en hårinpackning.
 
Vad är roligast, att ge eller få julklappar?
Det är så himla roligt att slå in paket och köpa något riktigt fint som man vet att personen man ger den till kommer bli överlycklig av. Samtidigt är det så himla underbart att få paket av människor man älskar som själva har lagt ned tid och tanke bakom det. Kan inte välja! Båda!
 
Vilka är dina 5 favoriter bland alla julkalendrar som visats hittills?
Det här är jättedåligt av mig, men jag kan inte minnas att jag inte gillade någon julkalender förutom vår inspelade Sunes Jul, och oj vad jag brukade titta på den. Den kan jag alla avsnitt och replikerutantill på och älskar den lika mycket nu som då.
 
Vilka är dina favoriter bland alla andra julfilmer?
A Christmas Story, The Holiday, Love Actually, Elf och Polarexpressen, helt klart! 
 
Vad lyssnar du helst på vid jul? Någon favoritjullåt?
Älskade Michael Bublés julskiva, tycker han är så himla bra. Dessutom älskar jag ett julalbum från serien Ally McBeal. Sedan älskar jag gammal 60talsmusik från amerika, och bäst tycker jag att Otis Redding och Stevie Wonder är.
 
Vad äter du mest av på julbordet?
Julskinka på julknäcke. ÄLSKAR det så mycket och äter i princip bara just det.
 
Vad dricker du helst till julmaten?
Julmust, julmust, julmust!
 
Vad är ett måste på godisbordet på julafton?
Rocky Road Fudge, lussebullar och mitt polkagrisbräck - är inte så jätteförtjust i godis, men just choklad har jag lite lättare för, hehe ;)
 
När börjar du julpynta samt klä granen?
När jag bodde hemma adventspyntades det den första advent och resten av julpyntet, samt granen, drogs fram runt den tjugonde. Nu när jag har flyttat hemifrån har jag och mina roomies redan planerat att samtligt pynt ska fram tidigt, tidigt, så att vi hinner njuta av det rikigt länge.
 
Vilka färger har du mest av till jul?
Rött, vitt, grönt och brunt.
 
Ser du på Kalle Anka varje jul?
Absolut! Min bästa del är tomteversktaden. Dock tycker jag att Tjuren Ferdinand är himla tråkig, så när den kommer brukar jag sticka iväg och göra något annat, haha.
 
Ser du på Karl-Bertil Jonsson varje jul?
Nej, har sett den någon gång och tyckte att den var mysig, men någon tradition är det inte att se den hos oss. Dock så tror jag att den går samtidigt som vi brukar öppna julklappar, så misstänker att de två ofta krockar. Vi kollar dock alltid på Svensson, Svennson!
 
(Bonusfrågor till julbloggare)
 
Vad är det bästa med att blogga om julen?
Gemenskapen tror jag! Älskar att man inte är ensam om att älska julen och är ensam om att vara så härligt förtjust i denna underbara högtid. Att man dessutom får hur mycket julstämning som helst är bara ett stort plus hos mig!
 
Läser/ följer du alla andra julbloggar som finns också, eller kanske bara några utvalda favoriter?
Jag läser alla på Julbloggar.se, men har samtidigt några bloggar som jag gillar lite extra och som jag gärna kommenterar lite frekventare hos.
 
Hur tycker du att en bra julblogg ska vara?
Så länge personen som driver den har en passion för julen och tycker att det är roligt att blogga om det så kan den få vara hur som helst! Man märker när personer gillar det dem gör, och då är det mycket roligare att läsa dennes blogg. Engagemang är A och O :)
 
 
Johanna - Mitt vinterland

Vad roligt att du svarade på min lista, så mysigt att läsa :)

Svar: Ja, kul intiativ av dig tyckte jag! :) Bra frågor!
ljuvajul.blogg.se

Skickat: 2013-10-13 kl. 13:17:14 från: http://mittvinterland.blo.gg
Emmas Jul

Jag håller med, det är så mysigt att läsa listor, man får så mycket stämning :)

Svar: Det tycker verkligen jag med att man får :)
ljuvajul.blogg.se

Skickat: 2013-10-13 kl. 13:51:31 från: http://fames.se/emmasjul/
Michelle

Håller med dig på sista frågan! Man märker direkt när någon inte gillar det han/hon gör! Det är tusen gånger roligare att läsa en blogg när man ser att personen tycker det är roligt att driva bloggen! :)

sv. Tack! Jag älskar att rita! Måste ta mig tid att göra mer sånt! :)

Svar: Verkligen! :) Ja, det är svårt att lägga undan tid för sånt, men när man väl gör det blir det verkligen som meditation och man kommer ihåg hur mycket man verkligen gillar att göra det :)
ljuvajul.blogg.se

Skickat: 2013-10-14 kl. 16:24:26 från: http://mychristmasstory.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: